V závislosti na zkušenostech našeho projektu ze spolupráce s obcemi a NNO rozlišujeme fondy na garanční a krizové.
V předchozích článcích jsme zmiňovali, že sociální bydlení není v současné době upravené zákonem. Stejně je tomu i v případě garančních a krizových fondů. Tyto fondy mají sloužit při poskytování sociálního bydlení, ať už klientům tohoto bydlení nebo přímo majitelům sociálních bytů. Jedná se o podpůrné nástroje, které mají garantovat úhradu škody majiteli bytu či pomoc v předem určené situaci klientům v sociálních bytech. V souvislosti s chybějící legislativou funguje odlišná praxe, tzn. že garanční a krizové fondy nejsou dostupné ve všech obcích a mohou mít odlišnou terminologii a pravidla fungování. Dále je situace závislá na tom, kdo tyto fondy zřizuje, tj. obec či NNO. Přestože můžeme v sociálním bydlení využít tyto nástroje, primárně by se však s klienty mělo pracovat na tom, aby přebírali za svá rozhodnutí a život zodpovědnost.
Dále v textu nabízíme přehled a specifika každého z těchto fondů.
Garanční fond
Tento fond je určen soukromým pronajímatelům bytů jako určitá ochrana jejich oprávněných majetkových a ekonomických zájmů v souvislosti s poskytováním bytů pro účely sociálního bydlení.
Účel: Částečná záruka pro soukromé majitele bytů, kteří pronajímají své byty klientům sociálního bydlení.
Zřizovatelé: Obce, fundace (nadace a nadační fondy, ústavy) příp. jiné typy NNO, v rámci kterých fungují např. sociální realitní agentury, projekty Housing first apod. V případě NNO jsou však nejvhodnější variantou zmiňované fundace. Samotné fundace se řídí občanským zákoníkem, stejně jako spolky[1].
Žadatelé: Soukromí pronajímatelé, kteří poskytují své byty pro účely sociálního bydlení (které realizuje město či NNO) a kteří utrpěli majetkovou či finanční škodu během této realizace.
Kdo obdrží finanční částku z fondu: Soukromí pronajímatelé.
Kdo rozhoduje o výplatě garančního plnění: Praxe se v jednotlivých fondech liší. Většinou se s pronajímateli sepisuje smlouva o poskytnutí garance, kde jsou uvedeny podmínky vyplacení garančního plnění, rovněž výluky apod.
Co lze z fondu hradit: Dluh na nájemném, opravy škod v bytě způsobené nájemcem nebo jeho návštěvami, náhrada nákladů za soudní spory vedené s nájemcem v souvislosti s užíváním sociálního bytu, jistota (tzv. kauce funguje podobně jako individuální garanční fond), pojištění klientů v souvislosti s užíváním sociálního bytu.
Může být stanovena maximální výše či četnost čerpání z tohoto fondu.
Časová náročnost postupu: Liší se u jednotlivých fondů.
Forma: Obvykle jsou to nevratné dary a bezúročné půjčky.
Krizový fond
Krizový fond má reagovat na krizové události v životě klientů (tj. zájemců a uživatelů sociálních bytů), aby se jejich situace nezhoršovala.
Účel: Slouží lidem v bytové nouzi či lidem ohroženým bytovou nouzí ke snížení prahu při vstupu do sociálního bydlení a při prevenci ztráty tohoto bydlení. Za prevenci ztráty bydlení lze považovat i finanční intervence, které vedou ke zlepšení fyzického a psychického zdraví lidí v sociálním bydlení.
Zřizovatelé: Obce, fundace a jiné typy NNO. Nejvhodnější jsou fundace.
Žadatelé: Fyzické osoby, tj. lidé v bytové nouzi či ohrožené bytovou nouzí (v souvislosti se zájmem či užíváním sociálního bydlení). Žádají zpravidla za asistence sociálního pracovníka nebo v některých případech za ně rovnou žádá sociální pracovník.
Kdo obdrží finanční částku z fondu: Záleží na typu finanční intervence a na nastavení fondu. Finanční příspěvek v mnoha případech obdrží přímo pronajímatel, lékárna, specialista (terapeut, zubař) apod.
Kdo rozhoduje o výplatě: Praxe se u jednotlivých fondů liší. V případě obcí jsou to často rada města, radní, starosta apod. Obce však mohou mít i speciální komisi a vícestupňový schvalovací systém. Výjimečně může schvalovat nějaký dar i zastupitelstvo. U NNO jsou většinou vytvořeny speciální komise fondu, a to v závislosti na pravidlech fungování konkrétního typu organizace.
Co lze z fondu hradit: Náklady na nastěhování do bytu, základní vybavení bytu, jistota, montáž elektroměru, elektro revize, úhrada nájmu, doplatky na léky, zdravotní pomůcky, léčba, správní úřední poplatky, právní služby apod. Bývá stanovena maximální výše čerpání či četnost za konkrétní období pro jednoho klienta.
Časová náročnost postupu: Liší se u jednotlivých fondů. Většinou jde o 1 až 14 dní. U některých obcí však může být doba schvalování delší s ohledem na interval schůzek rady obce či zastupitelstva.
Forma: Nevratné dary, bezúročné půjčky
V případě krizových fondů jde o formu podpory, která reaguje na krizové situace klientů, v případě fondů garančních jde o poskytnutí určité garance majitelům sociálních bytů v případě nedodržení povinností nájemce na straně klienta.
Důležité je rozlišovat finanční příspěvky ze strany NNO a ze strany obcí. Důvodem je, že podpora a příspěvky z prostředků fundací a spolků se dle § 7, odst. 2, h) zákona o životním a existenčním minimu, nepovažují za příjem, to samé však neplatí v případě příspěvků od obcí. Znamená to, že pokud občan ve finančně náročné životní situaci obdrží příspěvek ze strany NNO, během posuzování dávek hmotné nouze se tato částka nebude považovat za příjem. Pokud ale obdrží finanční pomoc od své obce, pak v tomto případě se tato částka za příjem považovat bude. Systém pomoci v hmotné nouzi je rovněž nastaven tak, že dávka MOP se poskytuje jako poslední varianta, když ostatní možnosti selžou.
[1] Viz § 214–418 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.